LAUKSAIMNIECĪBAS TIRGUS PĀRSKATS 2021.gada 8.novembrī
Lielās loģistikas kompānijas sāk samazināt transportēšanas izmaksas
Lauksaimniecības un plaša patēriņa preču tirgus pieprasījumu un piedāvājumu lieliski pārzina loģistikas kompānijas, kas tirgos strādā vairākas dekādes. Loģistikas uzņēmumiem ir izcila datu bāze par preču kustību no gada uz gada par preču apjomiem, preču kvalitātēm un preču pircējiem/pārdevējiem. Šobrīd kuģu loģistikas uzņēmumos ir novērojums par preču kustības samazinājumu un ierasto maršrutu izmaiņām. Preču kustības viens no samazinājuma iemesliem ir augstās transportēšanas izmaksas, ko veicina enerģijas preču cenu kāpums visos globālajos tirgos.
Lielās loģistikas kompānijas apzinās, ka šodienas preču transportēšanas tarifiem ir jāsamazinās, lai radītu interesi importa un eksporta tirgos un iekustinātu vairāk preču tirdzniecību. Lielāko tarifu samazinājumu šobrīd izjūt lielie kuģi (capesize), kas pamatā nodrošina ogļu un dzelsrūdas pārvadāšanu. The Baltic Dry kuģu pārvadāšanas tarifi ir samazinājušies par 68%, bet Panamax kuģu tarifi ir samazinājušies par aptuveni 29%. Panamax ieratais izmēra raksturojums graudu pārvadājumiem ir 60 000 t. Savukārt handysize kuģu (20 000 t) transportēšanas tarifi ir samazinājušies par 16%. Tarifu samazināšana ir rezultējusies ar pieprasījuma un piedāvājuma pieaugumu un kravu kravu transportēšanas kāpumu. Apmēram mēnesi atpakaļ kravu pārvadājumi bija vidēji samazinājušies par 40%, bet šobrīd šis šausmīgais rādītājs ir ar tendenci atgriezties iepriekšējā gultnē.
Kuģu kravu transportēšanas tarifu samazinājums raisītu pastiprinātu interesi preču piegādēm no tālākiem attālumiem. Tas attiecas arī uz kviešu tirgiem, kur lielākās importa valstis varēs izskatīt piedāvājums no sev neierastiem reģioniem. Šobrīd kviešu tirgus liek pastiprinātu uzmanību un cerību uz dienvidu puslodes kviešu ražu, kas varētu kompensēt pārtikas kviešu nepietiekamību importa tirgos. Neraugoties, ka Saūda Arābija iepriekšējā nedēļā veica vērienīgu kviešu iepirkumu par salīdzinošu augstu cenu, kuru sadārdzinājumu veidoja arī pārvadājumu izmaksas, nākotnē Ziemeļāfrikas un Tuvo Austrumu tirgiem būs iespēja izskatīt kviešu piegādes no Argentīnas. Eiropas un Melnās jūras tirgus dalībnieki uz Argentīnu sāk raudzīties kā šīs sezonas konkurentu.
Šāds signāls tirgū ir pirmais pēdējo trīs mēnešu laikā, kas signalizē par iespējamu cenu korekciju, ko veicinātu kviešu pieplūdums stresa pārņemtajos tirgos un konkurence starp vairākiem kviešu piegādātājiem.
Pirmās vēsmas par jauno kviešu ražu
Tomēr jau šodien kviešu tirgus dalībnieki sāk pievērst uzmanību jaunās kviešu ražas attīstībai pirms ziemas perioda. Tas nepieciešams, lai jau sāktu paredzēt kviešu ražas potenciālu un indicētu nākošās sezonas iepirkuma cenas. Šis brīdis ir sevišķi interesants tirgotājiem, jo visi piesardzīgi skatās uz cenu indeksiem nākošajā gadā, kas ir pielīdzinājušies šā brīža aktuālajām tirgus cenām un neviens nevēlas kļūdīties preču cenu noteikšanā. Jau šobrīd ir paredzams, ka pie nosacījuma, ka kviešu raža globālajos tirgos nākošajā sezonā būs nemainīga un cerams ar lielāku pārtikas graudu dominanci, tad kviešu cenām vajadzētu saglabāties un pielīdzināties vispārējām ekonomikas tendencēm, ko lielā mērā ietekmēs enerģijas krīze. Ja raža būs sliktāka, kā šajā sezonā, tad tas būs spēcīgs signāls par papildus cenu kāpumu tirgū un pastiprinātu pieprasījuma pieaugumu importa tirgos.
Raugoties uz kviešu ražas nākotnes perspektīvu šīs dienas acīm, jau tiek izteikti pirmie secinājumi par ASV ziemas kviešu sējumiem, kurus lauksaimnieki vērtē neapmierinoši. ASV ziemas kviešu sējumi ir pakļauti nevēlamam augsnes mitruma deficītam, kas neļauj augiem uzsākt veģetāciju. Šis ir pirmais nākotnes cenu kāpuma signāls un vienlaicīgi atbalsts kviešu cenām šodienas globālajos tirdzniecības darījumos.
Ar nepietiekamu augsnes mitrumu saskaras arī Ukrainas un Krievijas ziemas kviešu sējumi. Ukrainā aptuveni viena trešdaļa ziemas kviešu platības ir apdraudēta jau pirms ziemas perioda, kas liek skaudri raudzīties uz 2022.gada ražas potenciālu.
Šie šobrīd ir pirmie signāli, kas sākt papildus atbalstīt kviešu cenas un šie signāli būtu jāņem vērā un jāpatur atmiņā līdz nākoša gada pavasarim, jo priekšā ir ziemas periods un nav paredzams, cik sniegota vai auksta būs šī gada ziema visos galvenajos kviešu audzēšanas apgabalos.
Lauksaimniecības preču cenu kāpumu spēcīgi atbalsta minerālmēslu tirgus
Lauksaimniecības preču cenu kāpumu spēcīgi atbalsta minerālmēslu tirgus, kas šobrīd vienlaicīgi arī šokē visu lauksaimniecības nozari. Mēslošanas līdzekļu cenas, kas jau tagad rada bažas par pārtiku pietiekamību, turpinās radīt "augšupvērstu spiedienu" uz pārtikas cenām. Minerālmēslu ražotāji brīdina par ražas samazināšanos slāpekļa trūkuma dēļ.
Pirms desmit gadiem G20 valstis izveidoja AMIS organizāciju, lai veicinātu nodrošinātību ar pārtiku un prognozētu tirgus tendences. Šobrīd AMIS ir bažas, ka mēslojuma piegāde nebūs pietiekama nākamajai ražošanas sezonai un tas raisa nākošās bažas par globālo nodrošinātību ar pārtiku nākamajā gadā. "Ja zemnieki augsto cenu un deficīta dēļ samazinās mēslošanas līdzekļu izmantošanu, var būt mazākas ražas, kas var paaugstināt pārtikas cenas ražas laikā, kad pārtikas cenas jau ir sasniegušas pēdējo desmit gadu laikā augstāko līmeni," ceturtdien norādīja ANO Pārtikas un lauksaimniecības organizācija, kurā atrodas arī AMIS.
Faktiski mēslošanas līdzekļu cenu perspektīvas ir grūti prognozējamas, lai gan AMIS atzīmē pazīmes, ka tās varētu saglabāties augstas vismaz nākamos sešus mēnešus, ko atbalsta augstās enerģijas izmaksas, kas ir galvenās izmaksas, īpaši slāpekļa ražotājiem. Eiropā vēja enerģijas ražošana ir samazinājusies zemā vēja ātruma dēļ, savukārt sašķidrinātās dabasgāzes ražošana ir samazinājusies starp galvenajiem ražotājiem, un ir sagaidāms, ka pieprasījums pēc enerģijas pieaugs, ekonomikai atgūstoties no pandēmijas. "Tādējādi var sagaidīt, ka mēslošanas līdzekļu cenas tuvākajā nākotnē turpinās radīt augšupvērstu spiedienu uz pārtikas cenām," sacīja Amis. CF Industries, viens no galvenajiem slāpekļa mēslošanas līdzekļu ražotājiem, brīdina par slāpekļa minerālmēslu “reālu deficītu”, ko vēl vairāk saasina Krievijas eksporta ierobežojumi (Krievijas paziņojums par slāpekļa eksporta kvotām var radīt līdz 500 000 tonnu deficītu starptautiskajā tirgū). Mēslošanas līdzekļu nākotnes krīzes apstākļi ir tik intensīvi, ka lauksaimniecības valstu valdības var būt spiestas piekāpties vides mērķiem, lai atbalstītu slāpekļa piegādi un līdz ar to arī pārtikas ražošanu – “valdībām nāksies kapitulēt savu cilvēku prasībām un nodrošināt pārtiku par pieņemamu cenu, pat uz vides ierobežojumu vājināšanas rēķina,” sacīja AMIS.
CNH grupa līdzīgi kā AGCO grupa brīdina par loģistikas problēmām
Iepriekšējā nedēļā ieskicējām AGCO grupas redzējumu par piegādes ķēžu iespējamām problēmām lauksaimniecības mašīnu un rezerves daļu sakarā. Šajā nedēļā ieskicēsim CNH grupas redzējumu. CNH grupa galvenokārt ražo CASE un New Holland lauksaimniecības un celtniecības mašīnas un arī šī uzņēmumu grupa saredz šodienas un arī nākotnes problēmas piegāžu ķēdes, kuras kļūst aizvien sarežģītākas un lielākas.
CNH grupai ir divas reizes lielāks pieprasījums traktoriem un kombainiem, neraugoties uz to, ka uzņēmumu grupa paredzēja 10-15% pieprasījuma kritumu globālajā tirgū un 24% kritumu savu lauksaimniecības un celtniecības mašīnu segmentā.
Skots Vīns, CNH izpilddirektors, ziņoja par arvien sarežģītāku piegādes ķēdes situāciju saviem klientiem un izplatītājiem, atzīmējot akūtas problēmas ar piegādātājiem, kas ierobežos grupas ceturtā ceturkšņa sniegumu. CNH jau ir ierobežojis savu rūpnīcu darbību piegāžu ķēžu problēmu dēļ. Lielākās problēmas novērojamas elektronikas piegāžu ķēdēs. Tomēr Vīna kungs sacīja, ka CNH ir pārliecināts par gaišu nākotni grupai, kas, pateicoties personāla apbrīnojamam sniegumam, ceturksnī no jūlija līdz septembrim ir sasniegusi labus rezultātus.
Grupas ieņēmumi salīdzinājumā ar iepriekšējā gada atbilstošo periodu pieauga par 23% līdz 7,97 miljardiem ASV dolāru, pieaugot visās nodaļās, kas ietver Iveco autobusu un kravas automašīnu ekspluatāciju un spēka piedziņas dzinēju ražotāju FPT, kā arī transportlīdzekļu un būvniecības vienības. Koriģētā pamatdarbības pārsniedza 437 miljonu ASV dolāru rezultātu, ko investori bija gaidījuši un CNH akcijas, kas tiek kotētas Milānā, pēc krituma par 3,3% līdz 14,775 EUR agrīnajā tirdzniecībā, atguvās līdz 15,280 EUR.