GRAUDU TIRGUS PĀRSKATS 2022.gada 31.oktobrī
Krievija izstājas no labības koridoru līguma!
Melnās jūras labības koridoru līgums, kas tika noslēgts starp Ukrainu un Krieviju 2022.gada 22.jūlijā ir pārtraukts no Krievas puses. Krievija apturēja darījumu pēc bezpilota lidaparātu triecieniem pret tās jūras aizsardzības floti. Krievija bez pierādījumiem apgalvo, ka viens no sestdien palaistajiem bezpilota lidaparātiem varētu būt uzlidojis no graudu kuģa, kas transportējis labību no Ukrainas pa labības koridoru. Krievija svētdien arī paziņoja, ka Ukraina ir izmantojusi zemūdens bezpilota lidaparātus, kas tika palaisti no Ukrainas Odesas apgabala, aptuveni 300 kilometrus no Sevastopoles Krievijas anektētajā Krimā.
Tas nozīmē, ka Krievija apstiprina savu jau iepriekš izteikto apgalvojumu par labības koridoru līgumu izbeigšanu, ja tai pastiprināsies aizdomas par pārtikas koridora izmantošanu militārām vajadzībām. ASV un citi Ukrainas sabiedrotie nosoda Krievijas lēmumu izstāties no graudu eksporta koridora līguma, jo uzskata, ka Krievija mākslīgi ir saskatījusi draudus un lēmumu par atkāpšanos no vienošanās jau bija pieņēmusi iepriekš. Kremlis savu lēmumu pamato ne tikai ar gaisa un ūdens bezpilota lidaparātu uzlidojumu, bet pastiprina savu lēmumu ar absurdām bažām par iespējams indīgu kukaiņu pārvadāšanu pārtikas kuģos, ar kuriem esot bijis plānots veikt uzbrukumu Krievijas flotei un sauszemes spēkiem.
Ukrainas pārstāvji Kremļa lēmumu komentē sekojoši: “Mēs brīdinājām par Krievijas plāniem izsist no sliedēm Melnās jūras graudu iniciatīvu. Tagad, aizbildinoties ar absurdu nepatiesību, Maskava bloķē graudu koridoru, kas nodrošina miljoniem cilvēku ar pārtiku. Mēs aicinām visas valstis pieprasīt, lai Krievija pārtrauc bada spēles un atgriežas pie savām saistībām… …Kopš darījuma stāšanās spēkā Krievija vairākas reizes deva mājienus, ka ir gatava to izjaukt. Tā ir parastā Krievijas taktika - lauzt savus solījumus, pārkāpt līgumus, šantažēt un draudēt. Maskava meklē atbalsta sviras pirms G-20 sanāksmes Indonēzijā novembra vidū.”
Šobrīd Melnajā jūrā atrodas apmēram 2M t labības, kuru gaida Alžīrija, Ēģipte, Jemena, Bangladeša, Vjetnama un citas labības importa valstis. Rietumi Maskavas lēmumu sauc par mākslīgu triku destabilizēt pārtikas apgādi, kam apmaiņā pret mieru pārtikas apritē Maskava pieprasīs pildīt savus ultimātus.
Šodien Melnās jūras labības koridorā atrodas 101 kuģis, kas gaida labības kravas pārbaudes, ko veic ANO, Turcijas, Ukrainas un Krievijas pārstāvji, lai pārliecinātos par kravas drošību visām pusēm. Ukrainas pārstāvji apgalvo, ka Krievija dara visu iespējamo, lai palēninātu pārbaužu procesu, tāpēc arī esot izveidojusies tik gara pārtikas kuģu rinda. Tas vienlaicīgi apliecina, ka koridorā ir apstājusies preču kustība. Papildus 101 kuģim Melnajā jūra – 22 kuģi atrodas Ukrainas ostās un gaida to uzkraušanu, lai varētu uzsākt ceļu uz pārbaudēm. Kopā labības darījumos ir iesaistīti 218 kuģi, t.i., bez iepriekš pieminētajiem 123 kuģiem, 95 kuģi vēl plāno ierasties Ukrainas ostās, lai veiktu plānotās graudu piegādes. Ukraina, Turcija un ANO apstrīd Krievijas lēmumu un ignorēs to. Ukraina plāno 31.oktobrī turpināt labības piegādes un pirmdien Ukrainu pametīs 16 labības kuģi. ANO un Turcija vienlaicīgi veic pārrunas ar Maskavu, kas sākās svētdien un turpināsies pirmdien, lai mazinātu spriedzi pārtikas piegādēs. Savukārt Krievijas Federācijas padomes spīkera vietnieks Konstantīns Kosačovs naktī no sestdienas uz svētdienu sacīja, ka Maskava pēc izstāšanās no Melnās jūras iniciatīvas ir gatava pilnībā aizstāt Ukrainas graudus pasaules tirgū.
Krievijas graudus var pielīdzināt Krievijas gāzei vai naftai, kas nozīmē, ka katra Krievijas pārdota graudu tonna atbalstīs kara darbību Ukrainā. Jācer, ka Rietumu sabiedrotie to apzinās un piegādes no Krievijas neapstiprinās.
Acīmredzami graudu apgāde pasaulē kļūst aizvien saspringtāka un tas nozīmē, ka importa tirgiem būs jāpieņem lēmumi par graudu piegādi no citiem kanāliem. Pie scenārija, ka Ukraina vēl papildus samazina savu saražoto graudu cenas, lai veicinātu graudu kustību no Ukrainu uz importa tirgiem, atrisinājums “bada spēlēs” nav ieraugāms. Paredzams, ka kuģu kompānijas un importa tirgi izvēlēsies neriskēt ar graudu piegādēm no Ukrainas, kamēr situācija pārtikas koridorā nebūs skaidra un konkrēta.
Neraugoties uz salīdzinoši normālu graudu ražu 2022.gadā un piegādēm sarūkot straujāk nekā izlietojumam ir paredzēts - tiek prognozēts, ka labības krājumi samazināsies jau sesto gadu pēc kārtas, un tie ir fiksēti par 3% zemāk, sasniedzot 584 miljonus tonnu, salīdzinot ar iepriekšējo gadu. Tas nozīmē, ka uz šodienu kviešu tirgū ir apstiprinājušies divi lieli cenu atbalstoši faktori – kopējais krājumu samazinājums un Melnās jūras labības koridora darbības apturēšana. Cenu pieaugumu Parīzes biržā mēs varam jau noverot šodien, bet atskatoties uz kviešu cenām iepriekšējā nedēļā bija novērojams neliels cenu samazinājums, kas lielā mēra bija saistīts ar Melnās jūras tirgus dalībnieku tirgus cenu samazināšanu, lai veicinātu interesi par kviešiem un paātrinātu eksporta tempus.
Tā rezultātā tuvākajā nākotnē mums ir jāvēro Melnās jūras labības koridoru iniciatīva, kas šajā sezonā ir izveidojusies par noteicošo faktoru graudu cenu tirgū - rūpīgi jāseko līdzi, vai tuvākajās dienās atsāksies sarunas ar Krieviju, jo ģeopolitiskie elementi ir grūti prognozējami. Katrā ziņā nedēļas sākumam vajadzētu iezīmēties ar nepārprotamu cenu kāpumu piegāžu spriedzes dēļ. Turklāt, ja Krievija nolems papildus “sodīt” Ukrainu un pastiprināt apšaudes vai raķešu uzbrukumus stratēģiskiem objektiem, tad arī šīs nelietīgās darbības atbalsosies labību cenās.
Eļļas augu tirgus iepriekšējā nedēļā nedaudz iekustējās ar pāris nelieliem, bet starta sojas pupiņu pasūtījumiem no Ķīnas. ASV pārdeva 126K t un Spānija pārdeva 198K t sojas pupiņu. Sojas pupiņu cena eksporta sākumā nedaudz samazinājās atstājot nebūtisku ietekmi uz rapšu tirgus cenām. Rapšu cenas iepriekšējā nedēļā palielinājās par 12,75 EUR/t. Bet Melnās jūras tirgus spriedzes dēļ ir paredzama rapšu cenu tendences pielīdzināšanai kviešu tirgum.
Aktualitātes Latvijas tirgū
Latvijā nedaudz vairāk kā mēnesi lauksaimniekiem ir iespēja apdrošināt savus ziemas sējumus pret nepārziemošanas riskiem. Šajā sezonā valsts atbalsta programma plāno stāties spēkā ar 2023.gada sākumu, kas uzliek papildus saistības apdrošināšanas sabiedrībām, kas piedāvā sējumu apdrošināšanas prēmijas maksājumus dalīt vairākos maksājumos. Paredzamais LAD attiecināmo izmaksu atbalsts plāno samazināties no 70% līdz 50%. Šajā sezonā lauksaimniekiem jārēķinās, ka sējumu apdrošināšanas polises būs dārgākas apdrošināšanas vērtību dēļ – graudu cenas un viena ha apsaimniekošana ir palikusi dārgāka. Sējumu apdrošināšana aizvien ir ekonomisks pamatojumos un gandrīz vienīgais variants, kā pasargāt savu saimniecību no neparedzamiem zaudējumiem. Lauksaimnieku sirdsmieram un drošai saimniecības attīstībai AgroPlatforma piedāvā veikt sējumu apdrošināšanu. Lai saņemtu savu apdrošināšanas piedāvājumu 10 min laikā, aicinām aizpildīt pieteikuma formu.
- Mūsu speciālistiem ir vairāku dekāžu pieredze lauksaimniecības ražošanā un tirdzniecībā.
- Ar mūsu ieteikumiem apdrošināšanas sabiedrības ir būtiski uzlabojušas sējumu apdrošināšanas produktus.
- Mēs vienlaicīgi esam sējumu apdrošināšanas atlīdzību eksperti.